Sakamoto (2013)

Sakamoto, A. (坂元 章) (2013).
Japanese approach to research on psychological effects of use of media.
K. E. Dill (Ed.), The Oxford Handbook of Media Psychology.  New York: Oxford University Press. pp496-510.
ISBN: 9780195398809
doi: 10.1093/oxfordhb/9780195398809.001.0001
The main objective of this chapter is to illustrate Japanese trends in the study of the psychological effects of media exposure, particularly electronic media. The chapter describes: (1) the history of media tool dissemination in Japan and its current state; (2) the current state and background of Japanese studies on psychological effects ofuse of media, and characteristics of such studies in comparison with American studies; and (3) five types of actual or potential contributions of Japanese studies to global study trends. These five types were cross-cultural generalization of research findings, expansion of study areas, deepening of understanding of preceding study findings, execution of studies unique to Japan, and execution of social experiments using the process of media tool dissemination. After these descriptions, the chapter states a brief conclusion, and finally discusses the future direction of Japanese studies.
 
本章の主たる目的は、メディアとくに電子メディアの使用の心理的影響に関する日本の研究動向について解説することである。筆者は、(a)まず、日本におけるメディアの普及に関する経緯と現況について触れたうえで、(b)日本におけるメディア使用の心理的影響研究の現況と背景、および、こうした研究に関する米国と比較した場合の特徴について概説し、そして、(c)日本の研究が世界の研究動向に対して持っている5つの実際的あるいは潜在的な貢献について述べる。この5つは、文化を超えた一般化、研究領域の拡張、先行研究知見に対する理解の深化、日本独自の研究の実施、メディアの普及過程を捉えた社会実験の実施である。これらを記述した後、本章では、(d)短い結論を述べ、最後に、(e)日本の研究が進むべき将来の方向について論じる。